• 分類| 新築
物件名|Titles:
大名ビューティーコンプレックス
Daimyo Beauty Complex
  • 竣工年月日|Years:2010年3月
  • 設計工期|Years:2010年1月〜2011年3月
  • 延べ床面積|Scale:800.33㎡
  • 用途| Category:店舗|Shop
  • 構造規模|Scale:

    鉄筋コンクリート造 地上5階

  • 所在地|Place:福岡市中央区大名1-14-25
  • 受賞:グッドデザイン賞
    Win Prize:GOOD DESIGN AWARD

この建物は九州最大の商業エリアの天神地区に隣接する大名地区の中心部に位置しており、若者を中心に多くの人々が集まる文化や流行の発信地として賑やかなエリアにある。かつて黒田如水、長政親子が福岡城と城下町をこの地に作り、大名たちの住む町であった歴史的背景がある。時代と共に店舗は入れ替わり、建物や町なみの表情は常に変化してきた。この変化の早い町なみに昔の記憶をとどめたいとの思いから、福岡城の不整形な石積みをガラスやステンレスなどの現代の素材に置き換えて外装を表現した。この表現を応用して、商業施設の看板と建築の外装との関係において新しい提案を試みた。
外装全面に店舗の商品や広告を展示できるショーケースを配置し、そのショーケースにより建物全体を表現した。このことにより、異なる店舗が入店しても外装が統一され、一体的に表現される商業施設になる意匠とした。賑やかなエリアに立地している中で、開放的で明るく透明性の高い存在感のある建物を目指した。
さらに、前面道路側の屋内天井に鏡面のステンレスを張ることで、道路から屋内の様子を鏡面天井の反射を利用して垣間見ることができる。これは入居店舗にとって道路を歩く人の興味を引き、屋内の様子を認識させる事で意匠性の向上と共に、集客及び宣伝広告効果の向上を図った。
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The building locates in the center of Daimyo area next to Tenjin which is the biggest commercial area of Kyushu. Many young people gather here and new cultures and trends are made by them. In the town's background, Josui Kuroda and Nagamasa Kuroda parent-child built Fukuoka castle and its castle town, and Daimyo lived here. With the times, stores are replaced and the building and the city has been changing always. We want to keep the old day's memories in this rapidly changing city, so we expressed its exteriors with irregularly-shaped stone walls of Fukuoka castle made of today's materials such as glasses and stainless. With that expression, which is remaking historical motifs by using today's materials, we propose new way in a relation of signs of commercial building and architectural exteriors.
We placed showcases in whole surface of front exterior and at the same time, those showcases is the design concept of the building. Because of those showcases, its unity among the exteriors does not change when the stores replace. We designed it as open, blight and high transparent building to stand out even in busy street.
Furthermore, we placed mirror surface stainless in the ceiling of road-side rooms. People walking in the road can see the inside situations by reflecting of that mirror surface. That reflection can attract people walking in the road, and also the architectural design and advertising effect can be improved by it.